Методологија педагошких истраживања у настави географије (D11I05)
- Врста и ниво студија: Докторске академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 9
- Семестар: 1
- Број часова: 4
Циљ предмета
Разумевање процеса педагошког истраживања у настави географије; упознавање са врстама, циљевима, методама и организацијом научног истраживања процеса наставе географије; развијање способности за уочавање проблема истраживања и израду пројекта истраживања; оспособљавање за израду и примену инструмената истраживања, као и реализацију истраживања наставне праксе у оквиру предмета географија.
Исход предмета
Студент ће након завршеног курса бити у стању да:
– уочи домете и ограничења различитих врста истраживања васпитно-образовног процеса у настави географије;
– дефинише предмет, циљ, задатке, хипотезе и научну оправданост истраживања савремених аспеката процеса учења и подучавања у настави географије;
– врши избор релевантног узорка истраживања према принципима узорковања и примењује методе истражиавња сходно постављеним циљевима, задацима и хипотезама;
– израђује и користи различите инструменте истраживања приликом реализације експерименталног или акционог истраживања наставе географије;
– примењује статистичке поступке током утврђивања метријских карактеристика инструмената и обраде добијених резултата реализованог педагошког истраживања употребом програма SPSS или Microsoft Excel;
– графички приказује резултате истраживања, дискутује добијене рзултате, анализира оствареност постављених хипотеза и научну оправданост истраживања, и износи релевантне закључке истраживања о процесу учења и подучавања у настави географије.
Садржај предмета
Савремене тенденције у истраживањима васпитно-образовног процеса; Врсте педагошког истраживања (могућности примене у истраживању наставе географије); Етапе педагошког истраживања (могућности примене у истраживању наставе географије); Методе педагошког истраживања (могућности примене у истраживању наставе географије); Технике и инструменти у педагошком истраживању (могућности примене систематског посматрања, интервјуисања, анкетирања, тестирања, скалирања у истраживању наставе географије), Методологија експерименталног истраживања образовно-васпитног процеса у настави географије (врсте узорка, експерименталне групе, експериментални фактори, метријске карактеристике и стандардизација инструмената, дефинисање предмета циљева и хипотеза истраживања…); Методологија акционог истраживања образовно-васпитног процеса у настави географије (спирала циклуса: планирање-акција-посматрање-евалуација);Израда пројекта истраживања; Реализација истраживања; Писање истраживачког рада и презентација резултата.
Литература
Баковљев, М. (1997). Основи методологије педагошких истраживања. Београд: Научна књига.
Банђур, В. Поткоњак, Н. (1999). Методологија педагогије. Београд: СПДЈ.
Mužić, V. (2004). Uvod u metodologiju istraživanja odgoja i obrazovanja. Zagreb: Educa.
Коцић, Љ. (1983). Експериментална педагогија. Београд: Просвета, ИПИ.
Ristić, Ž. (2006). O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Матовић, Н. (2007). Мерење у педагошким истраживањима. Институт за педагогију и анрагогију, Филозофски факултет Универзитета у Београду, Београд.
Пешић, М. (1998). Педагогија у акцији. Београд: ИПА, Филозофкси факултет у Београду.