Пратите нас

Image Alt

Системи за подршку планирању (PP31O2)

  /  Системи за подршку планирању (PP31O2)

Системи за подршку планирању (PP31O2)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 4
  • Семестар: 5
  • Број часова: 2+1

Циљ предмета

Предмет има за циљ давање основног знања о системима за подршку планирању, елементима система и њиховом начину рада, али и о методама, технологијама, инструментима и моделима који се користе као подршка у различитим фазама планског процеса, посебно у односу на плански задатак и територијални ниво планирања.

Исход предмета

После дефинисаног периода учења студент ће моћи да:
– Објасни и разуме шта је систем за подршку планирању, који су његови елементи и на који начин су повезани, као и како систем функционише и у каквој је интеракцији са околином;
– Дизајнира плански процес према планском задатку;
– Да критички одабере, прикупи и систематизује потребне податке;
– Употреби одговарајуће методе, инструменте и моделе у оквиру одређеног система за подршку планирања и у ГИС окружењу, ради обављања комплексних анализа и синтезе, које ће омогућити дефинисање, проверу и евалуацију планских решења и доношење одлука;
– Интерпретира и на адекватан начин представи добијене резултате;
– Уочи и дискутује о значају система за подршку планирању, њиховом развоју и унапређењу и практичној употреби (системи за подршку е-управи, системи за подршку процесу решавања различитих планских задатака, нпр. CommunityViz, Geodesignhub, UrbanSim, Geoplanner);
– Развије критичко и самокритичко мишљење и приступ у избору одговарајућег система за подршку планирању, ради примене знања у пракси.

Садржај предмета

Теоријска настава: Појава и развој система за подршку планирању; Улога система за подршку у просторном планирању и фактори који утичу на њу; Класификација система за подршку планирању; Одабир и примена система за подршку планирању у односу на плански задатак и у складу са територијалним нивоом, контекстом и планским системом; Могућности и изазови у примени и даљем развоју система за подршку планирању.

Практична настава: Уводни час (основне информације о предмету, представљање основног задатка из вежби и динамике рада); Упознавање са планским задатком и дизајнирање планског процеса (израда дијаграма); Одабир система за подршку планирању који ће бити коришћен током практичне наставе; Прикупљање улазних података и њихова обрада/припрема за анализу; Тестирање одабраног система подршке просторном планирању и примена комплексних квантитативних анализа, посебно просторно статистичких анализа и предикције; Интерпретација резултата и закључна разматрања – израда постера – визуелизација и презентација.

Литература

Brail, R., Klosterman, R. (2001). Planning support systems: integrating geographic information systems, models, and visualization tools. Redlands, CA: ESRI Press.

Geertman, S., Stillwell, J. (Eds.). (2012). Planning support systems in practice. Springer Science & Business Media.

Malczewski, J. (2004). GIS-based land-use suitability analysis: a critical overview. Progress in planning, 62(1), 3-65.

Silva, E. A., Healey, P., Harris, N., Van den Broeck, P. (Eds.). (2014). The Routledge handbook of planning research methods. Routledge.

Dabović, T. (2020). Geodesign Meets its Institutional Design in the Cybernetic Loop. In: Journal of Digital Landscape Architecture, 5-2020, pp. xxx-xxx. Berlin: Wichmann Verlag, doi:10.14627/537690xxx.

Ballal, H. (2015). Collaborative planning with digital design synthesis. Doctoral thesis, UCL (University

College London). http://discovery.ucl.ac.uk/1471177/1/HB-Thesis-Master.pdf.

Malczewski, J., Rinner, C. (2015). Multicriteria decision analysis in geographic information science. New York: Springer.

https://urbansim.com/

https://communityviz.city-explained.com/communityviz/index.html

https://www.geodesignhub.com/

https://doc.arcgis.com/en/geoplanner/