Пратите нас

Image Alt

Основе еколошког образовања (ZS22I4)

  /  Основе еколошког образовања (ZS22I4)

Основе еколошког образовања (ZS22I4)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 5
  • Семестар: 4
  • Број часова: 2+2

Циљ предмета

Формирање система знања о принципима, циљевима и задацима еколошког образовања и васпитања; детерминантама еколошке свести и проеколошког понашања, међузависном односу детерминанти еколошке свести, као и о факторима који утичу на њихово формирање. Оспособити студенте да кроз формалне и неформалне видове образовања утичу на развој еколошке свести и проеколошких навика код младих. Упознати студенте са документима и резултатима савремених научних истраживања у области еколошког образовања.

Исход предмета

Након завршеног курса студент ће моћи да:
• разуме социјални контекст еколошког образовања за решавање постојећих проблема у животној средини;
• анализира компетенције и циљеве еколошког образовања;
• разуме компоненте еколошке свести, факторе који утучу на њихово формирање, као и међузависност самих компоненти;
• анализира аспекте утицаја формалног, неформалног и информалног еколошког образовања;
• обајсни утицај међународних организација на развој еколошке свести људи и имплементацију свих водова еколошког образовања.

Садржај предмета

  1. Теоријска настава
  2. Појам еколошког образовања
  3. Циљеви и компетенције еколошког образовања
  4. Когнитивне компоненте еколошке свести.
  5. Емоционалне компоненте еколошке свести.
  6. Психолошко-социјално-нормативне компоненте еколошке свести.
  7. Конотативне компоненте еколошке свести.
  8. Бихејвиоралне компоненте еколошке свести.
  9. Међузависност компоненти еколошке свести и њихов утицај на развој проеколошког понашања.
  10. Улога наставника у еколошком образовању и васпитању
  11. Формално еколошко образовање у наставним плановима и програмима (циљеви, исходи, садржај).
  12. Методичко-дидактички аспекти еколошког образовања.
  13. 12  Ваннаставне и ваншколске активности ученика.
  14. Неформално еколошко образовање.
  15. Информално еколошко образовање.
  16. Међународне организације у области еколошког образовања и васпитања

 

Практична настава

  1. Трансформација наставних планова и програма.
  2. Еколоко знање, вредносни ставови, веровања (уверења), личне моралне норме, лична и колективна одговорност, намера и спремност за деловање, проеколошко понашање.
  3. Критеријуми за оцену квалитета еколошког образовања у школи
  4. Модели спровођења формалног еколошког образовања у у Србији
  5. Теме и наставни садржаји у оквиру еколошког образовања
  6. Анализа наставних планова и програма предмета у вези са заштитом животне средине у основној и средњој школи.
  7. Дебата на часу
  8. Учење путем открића и решавања проблема
  9. Пројектна настава
  10. Експериментално-лабораторијски метод
  11. Поступци мотивације ученика на развој еколошких вредносних ставова и проеколошког понашања.
  12. Искуства других земаља у реализацији еколошког образовања.
  13. Неформалноеколошкообразовање – невладинеорганизације
  14. Информалноеколошкообразовање – медији и породица.
  15. Међународне организације у области еколошког образовања и васпитања

Литература

Јовановић, С.  (2019). Основе еколошког образовања. Београд: Географски факултет Универзитет у Београду. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.Андевски, М. (1997). Увод у еколошко образовање. Нови Сад: Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет.Андевски, М. (1998). Школа и развој еколошке свести. Педагошка стварност, 43 (1-2), 28 – 35.-     Андевски, М., и Кундачина, М. (2004). Еколошко образовање од бриге за околину до одрживог развоја. Ужицe: Учитељски факултет у Ужицу. Анђелковић, С. (2018). Васпитање и образовање за одрживи развој – учење и поучавање ван учионице. Београд: Универзитет у Београду Географски факултет.Bamberg, S., & Möser, G. (2007). Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta-analysis of psychosocial determinants of pro-environmental behavior. Journal of Environmental Psychology, 27, 14–25. Barney, E. C., Mintzes, J. J., & Yen, C. (2005). Assessing knowledge, attitudes, and behavior toward charismatic mega fauna: The case of dolphins. The Journal of Environmental Education, 36 (2), 41–55. Barr, S. & Gilg, A.W. (2007). A conceptual framework for understanding and analyzing attitudes towards environmental behaviour. Geografiska Annaler, 89 (4), 361–379. Barr, S. (2007). Factors influencing environmental attitudes and behaviors: A U.K. case study of household waste management. Environment and Behavior, 39, 435–473.