Људски ресурси у туризму (TT32I2)
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 4
- Семестар: 6
- Број часова: 2+2
Циљ предмета
Разумевање људских ресурса као једног од кључних фактора конкурентности туристичке привреде. Идентификација специфичних проблема управљања људским ресурсима који произилазе из природе туризма. Повезивање основних концепата управљања са биолошким и социоекономским карактеристикама лица запослених у туризму.
Исход предмета
Студенти ће након завршеног курса бити у стању да разумеју утицај особености туризма на постојеће проблеме и перспективе запослених у туристичкој делатности, да анализирају биолошке и социоекономске структуре лица запослених у туризму, да употребе статистику радне снаге за оцену оправданости пословних одлука и да примене одговарајуће технике управљања људским ресурсима.
Садржај предмета
Теоријска настава
Увод у теорију о људским ресурсима
Људски ресурси као научна дисциплина и управљачка пракса. Развој теорије о људском капиталу. Појмовне разлике између људских ресурса, људског капитала и радне снаге. Економски и демографски оквири формирања радне снаге. Извори података о запосленима у туризму и динамика радне снаге.
Карактеристике радне снаге запослене у туризму
Образовни састав запослених у туризму. Специфична знања и вештине запослених у туризму. Диференцираност радне снаге у туризму према старосном и полном саставу. Имигранти на туристичком тржишту рада. Усклађеност понуде и потражње за радном снагом.
Проблеми и перспективе људских ресурса у туризму
Репродукција радне снаге. Флуктуација запослених. Неравнотежа између стечених и захтеваних знања и вештина. Имиџ туристичких фирми као послодаваца. Баријере у развоју каријере. Развој „естетског“ тржишта рада. Јаз у зарадама између туризма и других делатности. Нестандардни уговори о раду. Нетипични распоред радних сати. Баланс пословног и личног живота. Културолошке баријере мобилности запослених у туризму.
Основне технике управљања људским ресурсима у туризму
Улога менаџмента људских ресурса у формулисању и спровођењу пословне и развојне стратегије. Планирање и регрутовање људских ресурса. Анализа и опис посла. Управљање различитостима. Обука и усавршавање запослених. Радни односи и напуштање организације. Утицај глобализације и информационо-комуникационих технологија на моделе управљања у туризму.
Практична настава
Извори података о лицима запосленим у туризму (сателитски рачуни туризма, анкета о радној снази, пописи становништва). Дистрибуција запослених у туризму на централне и пратеће субделатности. Утврђивање обима запослених у туризму према међународном шифарнику делатности (ISIC Rev.4). Класификација делатности у домаћој статистици. Анализа радне снаге у туризму на примеру Еуростатове базе података. Упознавање са алатима и техникама управљања (формулари за анализу радних места, упитници за опис посла и структурирани формулари за интервјуисање). Модификовање стандардних техника управљања према локалној понуди радне снаге.
Литература
Основна:
Dessler, G. (2007). Osnovi menadžmenta ljudskih resursa (prevedeno izdanje, redaktor S. Ćamilović), Data status, Beograd.
Stacey, J. (2015). Supporting Quality Jobs in Tourism, OECD Tourism Papers, OECD Publishing, Paris.
Допунска:
Baum T., Kokkranikal J. (2005). Human Resource Management in Tourism, In: The Management of Tourism (Chapter 6), Ed. L. Pender and R. Sharpley, Sage publications, London.
ОЕЦД (2007). Људски капитал. Како оно што знате обликује ваш живот (преведено издање), Министарство просвете Републике Србије, Београд.
World Tourism Organization and International Labour Organization (2014). Measuring Employment in the
Tourism Industries – Guide with Best Practices, UNWTO, Madrid.
Републички завод за статистику (2017). Анкета о радној снази-Методолошко упутство, Методологије и стандарди, бр. 69, РЗС, Београд.