Просторна анализа туристичких активности (MTU1I6)
- Врста и ниво студија: Мастер академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 7
- Семестар: 1
- Број часова: 3+0
Циљ предмета
Оспособити студенте за квантитативну и картографску анализу просторних манифестација туристичких активности. Оспособити студенте за примену савремених метода и употребу географских информационих система у проучавању трајекторија туристичког развоја на различитим територијалним нивоима. Оспособљавање студената за моделовање туристичких токова помоћу агрегатних и индивидуалних података.
Исход предмета
По завршетку студија, студент ће бити у стању да: 1) примени различите геостатистичке методе и географске информационе системе у просторној анализи туризма; 2) креира моделе односа туристичке понуде и потражње; 3) креира динамичке моделе просторног понашања туриста; 4) процени утицај савремених трендова у развоју туризма на туристичке дестинације (очување културног наслеђа, социоекономски развој; социоекономска диференцијацијa; квалитет животне средине); 5) предвиђа просторне импликације различитих развојних политика у сфери туризма; 6) предложи адекватне смернице менаџменту туристичких дестинација.
Садржај предмета
Теоријска настава
1-2. Геостатистички подаци у проучавању туристичких активности; примена ГИС-а у проучавању туристичких активности; велики подаци (big data) и просторна анализа у туризму;
- Пројектни задатак: дефинисање задатка; припреме за израду задатка;
4-6. Просторна анализа туристичке понуде; туристичке атракције; смештајни капацитети (хотели; хостели; апартмански смештај); друге повезане услужне делатности (малопродаја, ресторани, барови, сувенирнице и друго);
7-9. Анализа просторног понашања туриста; просторна и временска анализа понашања туриста у туристичким дестинацијама (на различитим просторним нивоима); употреба напредних технологија у праћењу туристичких кретања;
10-11. Просторна анализа и моделовање трендова у броју туристичких долазака/одлазака, ноћења, прихода од туризма;
12-13. Просторна анализа саобраћаја у туристичким дестинацијама; утицај саобраћајне понуде на просторно понашање туриста у дестинацијама; прилагођавање саобраћајне понуде потребама развоја туризма;
14-15. Просторна анализа и одрживи развој туризма; утицај туризма на животну средину, заштиту културно-историјског наслеђа, економски развој, социоекономску диференцијацију локалног становништва, обрасце понашања локалног становништва; анализа утицаја масовног туризма на носећи капацитет туристичких дестинација.
Литература
Основна:
Wilson, J. (Ed.). (2012). The Routledge Handbook of Tourism Geographies. New York: Routledge.
Shoval, N., Isaacson, M. (2010). Tourist mobility and advanced tracking technologies. New York: Routledge.
Haining, R. (2004). Spatial data analysis: theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Допунска:
Fotheringham, A.S., Brunsdon, C., Charlton, M. (2000) Quantitative geography: perspectives on spatial data analysis. London: SAGE Publications.
Lew, A.A., Hall, C.M., Williams, A.M. (Eds.). (2014). The Wiley Blackwell Companion to Tourism. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.