Проблеми и тенденције савременог развоја туризма
- Врста и ниво студија: Докторске академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 8
- Семестар: 3
- Број часова: 5
Циљ предмета
Савремени туризам доживљава важне квантитативне и квалитативне промене које се, пре свега, манифестују у динамичном расту туристичког промета, глобализацији туристичког тржишта, стварању нових и флексибилнијих видова производње и потрошње услуга у вези са туристичким кретањима. Економска либерализација, стимулативне фискалне мере, поједностављење и редуцирање државне администрације, повољно су утицали на привредни раст туризма, али се истовремено све већа пажња придаје еколошким, социјалним, етичким и културним ефектима туристичке делатности. У складу са тим, циљ предмета је да презентује знања о проблемима и тенденцијама савременог развоја туризма, како би се на целовит и исправан начин сагледала комплексност туристичког феномена, и омогућило управљање туризмом на стабилним и одрживим основама.
Исход предмета
Оспособљавање студената да применом различитих научних метода (дедукција, аналитичко-синтетичке методе, методе генерализације, компаративна метода, математичко-статистичке методе, факторска анализа, метода анкетирања) успешно идентификују и прате актуелне проблеме, трендове и перспективе развоја светског туризма.
Садржај предмета
1. Чиниоци који одређују туристичку потражњу на савременом тржишту (демографски, мотивација, преференције за путовање, имиџ, ставови у вези са дестинацијом, претходно искуство, културни афинитети, слободно време, плаћена путовања). 2. Савремени трендови у туристичкој понуди. 3. Савремени трендови у туристичкој тражњи. 4. Изазови повезани са развојем туризма у традиционалним и новим туристичким дестинацијама. 5. Фактори за улазак нове дестинације на туристичку мапу. 6. Утицај глобализације на развој туризма. 7. Фрагментација тражње као чинилац развоја туризма. 8. Вертикалне, хоризонталне и дијагоналне интеграције у туризму. 9. Место и улога туризма у развоју „зелене” економије. 10. Трендови развоја кроз услуге е-туризма. 11. Развој туризма у новој реалности пост-енергетског света. 12. Производни сегменти у којима се очекују највеће стопе туристичког пословања. 13. Проблеми у развоју туризма (сива економија, инфраструктура, приватизација…). 14. Ризици путовања – нова димензија развоја туризма. 15. Кључни принципи и методе истраживања ефеката савременог туризма и предвиђања тражње.
Литература
Fletching, D. (2001). Forecasting Tourism Demand: Methods and Strategies. Oxford: Butterworth-Heinemann.
C. Cooper, J. Fletcher, D. Gilbert, S.Wanhill (2005): Tourism, Principles and Practice. London: Longman.
Gossling, S. and Hall, M. (2006). Tourism and Global Environmental Change. London: Routledge.
Brown, B. (2007). Working the Problems of Tourism. Annals of Tourism Research, Vol. 34, No. 2, pp.364-383.
Cooper, C. and Hall, M. (2008). Contemporary Tourism – an International Approach. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Coles, T. and Hall, M. (2008). International Business and Tourism, London: Routledge.
Goeldner, R.Ch., Ritchie, J. R.B.(2009). Tourism, Principles, Practices, Philosophies, John Willey & Sons, New Jersey.
Mowforth, M. and Munt, I. (2009). Tourism and sustainability: development and new tourism in the Third World (third edition). London: Routledge.
Vujović, S., Cvijanović, D., Štetić, S. (2012). Destinacijski concept razvoja turizma. Beograd: Institut za ekonomiku poljoprivrede.
Štetić, S., Šimičević, D., Ćurčić, N. (2013). Specifični oblici turizma. Beograd: izdavači autori.