Пратите нас

Image Alt

Природни услови и становништво (DG12I1)

  /  Природни услови и становништво (DG12I1)

Природни услови и становништво (DG12I1)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 6
  • Семестар: 2
  • Број часова: 2+1

Циљ предмета

Упознавање студената са утицајем природних услова на оптималне животне потребе становништва, привредне делатности и квалитет животне средине. Упознавање са факторима променe природних услова, различитим типовима природних непогода, њиховим настанком и распрострањењем на Земљиној површини, опасностима и последицама које изазивају и начинима заштите становништва и материјалних добара.

Исход предмета

Оспособљеност студената да разумеју појавe и процесe условљенe међудејством природних услова и становништва, узроке настанка различитих природних непогода, издвајају области на Земљиној површини које су угрожене различитим природним непогодама, анализирају утицај природних непогода на станов¬ни¬штво и предвиде очекиване нивое ризике.

Садржај предмета

Теоријска настава

  1. Упознавање са проблематиком предмета и са обавезама студената датог курса
  2. Појам, подела и значај природних услова; Појам, подела и последице природних непогода
  3. Геолошка подлога као природни услов; Инжењерско-геолошке карактеристике подлоге; Фактори промене геолошких услова: природни фактори; Фактори промене геолошких услова: антропогени фактор.
  4. Литосферске непогоде: тектонски покрети, вулканизам, сеизмизам; Удари астероида, комета и метеорита.
  5. Земљиште као природни услов; Фактори промене земљишних услова: природни фактори; Фактори промене земљишних услова: антропогени фактор.
  6. Рељефни услови: хипсометрија, вертикална и хоризонтална рашчлањеност, нагиб терена, експозиције; Фактори промене рељефних услова: природни фактори; Фактори промене рељефних услова: антропогени фактор.
  7. Геоморфолошке непогоде: одрони, клизишта, урушавања тла.
  8. Климатски услови; Фактори промене климатских услова: природни фактори; Фактори промене климатских услова: антропогени фактор.
  9. Климатске непогоде
  10. Хидролошки услови: површинске и подземне воде; Фактори промене хидролошких услова: природни фактор; Фактори промене хидролошких услова: антропогени фактор.
  11. Хидролошке непогоде
  12. Биогеографски услови; Фактори промене биогеографских услова: природни фактор; Фактори промене биогеографских услова: антропогени фактор;
  13. Биолошке непогоде; Шумски пожари
  14. Најзначајније природне непогоде на територији Републике Србије; Заштита од природних непогода и управљање природним непогодама
  15. Колоквијум.

 

Практична настава

  1. Упознавање са проблематиком предмета, обавезама студената и садржајем семинарског рада
  2. Шема поделе природних непогода
  3. Карта распрострањења вулкана на Земљиној површини
  4. Анализа карте сеизмичкох хазарда за територију Србије
  5. Издвајање површина угрожених клижењем тла; Анализа националне карте процене хазарда од кли­зишта
  6. Анализа угрожености Србије климатским непогодама (анализа карата)
  7. Издвајање плавних површина на територији Србије
  8. Анализа угрожености територије Србије бујичним поплавама
  9. Анализа угрожености Србије шумским пожарима
  10. Угроженост територије Србије природним непогодама; Анализа мултихазард карте
  11. Анализа обрађености тематике природних непогода у Србији
  12. Колоквијум
  13. Теренски рад: обилазак клизишта на Умци
  14. Одбрана вежби
  15. Одбрана семинарског рада

Литература

  1. Драгићевић С., Филиповић Д. (2016): Природни услови и непогоде у планирању и заштити про­стора. Географски факултет, Београд.
  2. Гавриловић Љ. (1981): Поплаве у Србији у ХХ веку – узроци и последице. Посебна издања Српског географског друштва, књ. 52, Београд.
  3. Лазаревић Р. (2000): Клизишта. Друштво бујичара Југославије, Београд.
  4. Динић Ј. (1997): Природни потенцијал Србије. Економски факултет, Београд.
  5. Govide A. (2006): The Human Impact on the Natural Environment. Blackwell publishing, USA.
  6. Abbott P. (2008): Natural disasters. McGraw-Hill Higher education.