Пратите нас

Image Alt

Принципи и методе регионализације (PP31O1)

  /  Принципи и методе регионализације (PP31O1)

Принципи и методе регионализације (PP31O1)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 5
  • Семестар: 5
  • Број часова: 2+2

Циљ предмета

Предмет је теоријско-методолошког карактера и има за циљ да синтетизује знања из области регионалне геаографије, географије насеља и социјалне географије са знањима из области регионалне економије, регионалног развоја и регионалног планирања и укаже на могућност њихове примене у просторном планирању

Исход предмета

Студенти ће бити способни да примене савладане теоријско-методолошке поставке, како у току похађања наставе на мастер и докторским студијама, тако и при решавању конкретних проблема у просторном планирању различитих територијалних и друштвених обухвата.

Садржај предмета

Теоријска настава

  1. Увод у регионализацију;
  2. Регионална парадигма у наукама о геопростору;
  3. Делимитација регија (територија, границе, структура);
  4. Полазишта регионализације (физиомичност, хомогеност, хетерогеност, функционалност, одрживост, системност, кохерентност, комплементарност, динамичност – статичност…);
  5. Опште методе регионализације (индукција, дедукција, когнитивна дескрипција, квантитативне методе – математичко-статистичке, картографске и географскоинформатичке);
  6. Посебне методе регионализације (регионална анализа и регионална синтеза);
  7. Фактори регионалног окупљања и регионалног диференцирања геопростора;
  8. Типови и таксономија регија и регионалних система – основна и специфична полазишта при типологијама;
  9. Хомогене регије;
  10. Функционалне регије,
  11. Планске и проблемске регије;
  12. Регионализација, регионално планирање и регионални развој;
  13. Теорије локација и регионални развој;
  14. Теорија и модели економских сектора;
  15. Теорије и модели етапног регионалноекономског развоја;
  16. Теорије и концепције поларизованог развоја;
  17. Концепција поларизованих регија и центара развоја;
  18. Концепција осовина раста и развоја;
  19. Концепција центар периферија;
  20. Концепција деполаризације;
  21. Концепција одживог развоаја и
  22. Град у регији.

Практична настава

Вежбе имају за циљ да студенти кроз практичан рад примене теоријске и методолошке основе регионализације (полазишта; концепције, методе и модели) у конкретном простору, т.ј. регионалној целини. Акценат је на разради теоријских принципа, метода, модела и техника регионализације уз давање примера њихове примене у геопросторним целинама различитих територијалних обухвата и географских структура (анализа иностраних и домаћих искустава из тог домена). Ради се по каузалном следу: Принцип, научни методи, индикатори и технике делимитације регија и истраживање регионалних структура и процеса који их интегришу. Вежбе се завршавају израдом и одбраном семинарског рада који има истраживачки и апликативан карактер.

Литература

Тошић, Д. (2018). Принципи регионализације (Друго допуњено издање). Београд: Универзитет у Београду – Географски факултет, стр. 1 – 264.

Тошић, Д. (2015). Теоријско-методолошки корени регионалне географије у Србији. Четврти конгрес српских географа. стр. 39 – 44. Београд: Географски факултет и Српско географско друштво.

Bogunović, A. (2011). Regionalna politika i razvoj. Zagreb: Ekonomski fakultet, katedra za makroekonomiju i gospodarski razvoj.