Примена ИТ у просторном планирању
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 4
- Семестар: 4
- Број часова: 2+1
Циљ предмета
Основни циљ предмета је оспособљавање студената за схватање, разумевање и савладавање актуелних и релевантних информационо-комуникационих технологија, структуре и организације просторних база података, те на њима темељених знања ради њихове примене у просторном планирању.
Исход предмета
Студенти ће стећи практична знања о адекватној примени информационе технологије у просторно планерској прекси. Шта је то што им ИТ пружа, и зашто је неопходно да се избор и примена различитих рачунарских програма користе на адекватан начин.
Садржај предмета
Предавања:
1) Теоријске основе: Шта су подаци? Шта је то информација? Чиме се мери информација? Шта је то знање? Како се знање повећевало током људске историје? Шта је то мудрост?; 2) Шта је то информациони систем? Како изгледа добро организован информациони систем? Шта је рачунарски заснован информациони систем? Шта је то техника а шта технологија? У чему је значај реметећих технологија?; 3) Шта је то информациона технологија? Чиме се бави информатика? Шта је то бројни систем? Шта је то код? Које мерне јединице се користе у рачунарским наукама?; 4) Анатомија рачунара: Које су основне компоненте модерне информационе технологије? Шта је то рачунар? Чему служи хардвер? Који догађаји су значајни у досадашњем развоју рачунара? Како изгледа модел von Neuman-овог рачунара?; 5) Које су основне компоненте рачунара? Који су основни подсистеми хардверског система? Како изгледа концептуални дијаграм микрорачунара? Чему служи процесор? Од чега зависе перформанце процесора? Који значај има Муров закон? Који захтеви се постављају на меморију? У којим јединицама се изражава капацитет меморије? Чему служи радна меморија?; 6) Чему служе интерфејси? Шта се подразумева под појмом периферија? Како се могу поделити улазни уређаји? Како се могу поделити излазни уређаји? Коју улогу има екстерна меморија? Које технологије се користе за израду секундарне технологије? Како су се мењали треднови развоја рачунарских система кроз генерације?; 7) Програмска подршка: Чему служи софтвер? Чему служи системски софтвер? Коју улогу има оперативни систем? Коју функцију обављају програмски преводиоци и помоћни програми? Како се може поделити кориснички софтвер? Чему служи стандардни кориснички софтвер?; 8) Који су најзначајнији програмски пакети? Које предности рачунар има у односу на писаћу машину? Које предности рачунар има у односу на класичну архиву?; 9) Чему служе табеларни програми? Как се могу поделити графички програми? Како се могу поделити програмски језици? Који језици се користе за програмирање WWW апликација? Како су се мењали трендови развоја програмске подршке кроз генерације?; 10) Информациона технологија и комуникације: Шта је то комуникација? Како изгледа основни модел комуникационог система? Од којих компоненти се састоји комуникациони систем? Које основне захтеве би требало испунити када је у питању квалитет комуникација? Где могу настати сметње у комуникацији?; 11) Који значај имају данас лични контакти? Како гласи принцип кооперације? Чему служе жичне комуникације? Чему служе бежичне комуникације?Чиме се бави телематика?; 12) Како се рачунари користе у комуникацијама? Шта је то рачунарска мрежа? Како се све могу повезати рачунариу мрежу? Како се мреже могу поделити? Како се остварује физичка веза међу рачунарима? Шта је то протокол?; 13) Примену рачунара у просторном планирању; Информациона технологија и њена улога у анализи стања, моделовању простора, доношењу одлука о његовом будућем коришћењу; Који је значај мултимедије за просторно планирање?; 14) Које су предности дигиталних карата над аналогним?; Како се рачунар може користити за приказ картографских информација?; Како унети карту у рачунар?; 15) Географски садржаји на WWW-у; Карте на Интернету које показују одређене локације; Карте на Интернету које приказују промене; Карте на Интернету које креирају сами корисници; Карте на Интернету које приказују резултате просторних анализа; Карте на Интернету које приказују резултате геопроцесирања
Вежбе:
1) Уводни час: Упознавање са начином рада, радним обавезама, задацима.; 2) MS Internet Explorer: Покретање програма. Адресна линија. Опције: Back, Forward, Stop, Delete, Home.; 3) WEB претрага уз помоћ домаћих и страних претраживача.; 4) Начини за преузимање података са интернета. Преузимање текстуалних података. Коришћење и рилагођавање таквих података конкретном просторно планерском задатку. Генерализација података.; 5) Нумеричке базе података: Где се све могу складиштити нумерички подаци? Преузимање података из различитих база података. Како и где их уносити? Генерализација нумеричких података у зависности од задатка.; 6) Обрада нумеричких података, њихова анализа у изабраном програму. Разлика између табела урађених у Word-у и Excel-у. Представљање резултата анализе података у различитим програмима.; 7) Припрема за практични рад.; 8) Одбрана практичног рада.; 9) Графички подаци: Преузимање или уношење графичких података.; 10) Разлика међу графичким подацима. Аналогни, скаларни, векторски, геокодирани подаци.; 11) Претраживање података на WWW-у.; 12) Обрада карата у различитим програмима.; 13) Припрема за практични рад.; 14) Одбрана практичног рада.; 15) Преглед програмских пакета погодних за просторно планирање.
Литература
Кукрика, М: Примена рачунара у географији, Географски факултет Универзитета у Београду, 1999.
Кукрика, М: Географски информациони системи, Географски факултет Универзитета у Београду, 2000.
М. Кукрика: Како бити конкурентан на глобалном тржишту – Менаџмент интелектуалним капиталом, Фине ГРАФ, Београд, 2003.
М. Кукрика: Мала енциклопедија информационе технологије, Београд, 2004.
М. Кукрика: Навика успеха, Београд, 2008.