Пратите нас

Image Alt

Педагогија са дидактиком (GG22O4)

  /  Педагогија са дидактиком (GG22O4)

Педагогија са дидактиком (GG22O4)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 6
  • Семестар: 4
  • Број часова: 3+0

Циљ предмета

Упознавање, разумевање и критички увид у педагошко-дидактичке проблеме у контексту савремених захтева професије наставника. Развијање интересовања студената за разумевање педагошко-дидактичких знања и стварање основе за даље развијање наставничких компетенција.

Исход предмета

После завршеног курса студенти разумеју основне педагошке појмове, методе, принципе, циљеве и исходе образовања и васпитања; разумеју функционисање школе и комплексност улоге наставника у школи; имају развијено знање и вештине о савременим дидактичким моделима који обухватају: дефинисање циљева наставе, планирање и програмирање, наставне стратегије за реализацију постављених циљева, проблеме комуникације и методе евалуације; примењују и интерпретирају теоријска сазнања у реалним васпитно-образовним ситуацијама; оспособљени су за критичку рефлексију своје праксе кроз израду портфолија и истраживања образовно-васпитне праксе у школи; поседују знање, вештине и развијене ставове о компетенцијама наставника и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој.

Садржај предмета

Основни педагошки појмови: Васпитање, (функције, значај,  чиниоци, концепције) и сродни појмови – образовање, настава, социјализација, културација, врсте образовања, целоживотно образовање; Могућности и границе васпитања; Опште методе и средства васпитања; Циљ и задаци васпитања – конкретизација циљева и задатака васпитања према подручјима развоја и странама васпитања; Однос циљева – компетенција и исхода васпитања и образовања; Систем васпитања и образовања, организација васпитно-образовног рада у школи; Школа као заједница која учи и њено окружење, отвореност школе према локалном и глобалном окружењу; васпитање у породици, васпитање у слободном времену, друштвене и слободне активности ученика васпитни значај средстава масовног комуницирања; Актери образовања и њихове улоге, социјална и образовна интеракција у самој школи; Улоге наставника – (шта их одређује, карактер улоге наставника, улога наставника у настави, улоге наставника у односу на наставни програм, улога наставника у односу на облике и методе рада, улога наставника у односу на ученике – индивидуализација рада, улога наставника у односу на одељење као групу, улога наставника у сарадњи са ученичким родитељима – интегрисање развојних контекста, улога наставника у школи, рад у наставничком вечу и стручним активнима, учешће у социјално – културним програмима школе, рад у професионалним организацијама, стручно усавршавање и целоживотни професионални развој; Педагошка интеракција и комуникација: међузависност активности ученика и активности наставника, квантитативни аспекти педагошке комуникације, емоционална и социјална клима и атмосфера у разреду; Настава као процес поучавања и учења. Структура наставног процеса – наставни час, типологија, етапе, артикулација наставе, различити структурни модели; Планирање и програмирање васпитно-образовног процеса, курикуларни приступ у процесу планирања и програмирања, планирање и припрема наставника за час;  Захтеви у савременој настави: проблемско и контекстуално сазнавање, холистички приступ, стратегије наставе (учење путем решавања проблема, кооперативно учење, искуствено учење, пројектни приступ, интегративно учење); Евалуација у настави – праћење, вредновање и оцењивање ученичкој напретка; Сарадња породице и школе;  Инклузивно образовање.

Литература

Хрестоматија –  изабрани текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.

Анђелковић, С., Крагуљац, Н. (2020). Студентски портфолио – практикум за истраживање васпитно образовне праксе у школи. Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду.

Допунска литература

Gudjons, H. (1994). Педагогија – темељна знања. Загреб: Educa  (171-204).

Glasser, W. (1999). Наставник у квалитетној школи. Загреб: Educa ( 27-38, 79-84).

  1. Kyriacou: Темељна наставна умијећа. Загреб, Educa, 2001. (13-33, 181-204).

Радуловић, Л. (2011), Образовање наставника за рефлексивну праксу, Београд: Филозофски факултет, (19-26).