Основе еколошког образовања
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 5
- Семестар: 7
- Број часова: 2+2
Циљ предмета
Упознати студенте са основним принципима, концепцијом, као и циљевима и задацима еколошког образовања и васпитања; Развити код студената знање о основним детерминантама еколошке свести, као и о њиховом међузависном односу; Развити код студената способност да уоче утицај различитих фактора на развој еколошке свести и проеколошких навика; Развити код студената знање о облицима утицаја формалних и неформалних видова образовања на развој еколошке свести младих; Развити код студената компетенције да на адекватан начин преносе еколошка знања током наставног процеса и да васпитно делују на ученике ради формирања проеколошких навика, као и еколошке свести ученика.
Исход предмета
Формирање знања о најновијим научним истраживањима у области еколошког образовања
Садржај предмета
Теоријска настава: Еколошко образовање и васпитање; Међународне активности и програми у вези са еколошким образовањем и васпитањем; Циљеви и задаци еколошког образовања и васпитања; Еколошка свест; Детерминанте еколошке свести и њихова међузависност; Проеколошко понашање; Предиктори проеколошког понашања; Антропоцентрична наспрам екоцентричне вредносне оријентације и улога емпатије у формирању еколошког понашања; Чиниоци развоја еколошке свести; Формално еколошко образовање и васпитање у Србији; Заштита животне средине у систему неформалног образовања; Еколошко образовање – пракса и искуство у међународним оквирима; Методички аспекти еколошког образовања и васпитања.
Практична настава: Личне норме, вредносна оријентација, емпатија, став о еколошкој одговорности, увереност у могућности решавања еколошких проблема и спремност за еколошким деловањем, као предиктори проеколошког понашања. Невладине организације и еколошко образовање. Медији и еколошко образовање. Породица и еколошко образовање. Школа и еколошко образовање. Улога еколошких акција у развоју еколошке свести и проеколошког понашања младих. Еколошки садржаји у наставним програмима за основну и средњу школу. Специфичности интердисциплинарног приступа настави/учењу заштите животне средине у основној и средњој школи. Универзитетско еколошко образовање. Наставник као модел, стручњак и методичар. Примена наставних метода, облика рада и наставних средстава приликом изучавања садржаја о заштити животне средине.
Литература
Андевски М., (1997): Увод у еколошко образовање, Универзитет у Новом Саду, Нови Сад.; Ангелус Ј., (2003). Друштвено партнерство као кључни елемент промена у образовању о животној средини. Зборник националног саветовања „Образовање о животној средини у реформисаној школи и друштву“, Еколибри, Београд; Група аутора (1995): Зелени путокази, Приручник за еколошко образовање васпитача и учитеља, Дечја установа ″Врачар″, Београд; Живковић Р., (2003). Образовање о животној средини и реформа образовања, Зборник националног саветовања „Образовање о животној средини у реформисаној школи и друштву“, Еколибри, Београд; Јeronen E., Kaikkonen M. (2007): Thoughts of children and adults about the environment and environmental education, international research In geographical and environmental education, Vol 11, No 4.