Пратите нас

Image Alt

Методологија демографског истраживања (DG12O2)

  /  Методологија демографског истраживања (DG12O2)

Методологија демографског истраживања (DG12O2)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 6
  • Семестар: 2
  • Број часова: 2+3

Циљ предмета

Разумевање комплексне природе демографског метода као и разликовање основних приступа и димензија у демографским истраживањима. Стицање фундаменталних знања и вештина за самостално планирање и конципирање сопственог истраживачког пројекта у области демографије.

Исход предмета

Након завршеног курса студент ће умети да дефинише предмет истраживања и да концептуализује поступак који ће дати одговоре на идентификовано истраживачко питање; биће оспособљен да препозна природу демографских података и да на основу ње процени могућности и ограничења употребе демографског метода у конкретном истраживачком поступку; умеће да сагледају предности и недостатке квантитативне обраде демографских података, као и да процене ситуације у којима се захтева квалитативна анализа.

Садржај предмета

Теоријска настава

Увод у методологију истраживања демографских процеса. Перцепција времена у демографији и приступи истраживању демографских процеса. Три компоненте времена у демографији. Трансверзална истраживања. Лонгитудинална истраживања. Перспектива животног циклуса. Квантитативна и квалитативна истраживања у демографији. Типови података у квантитативним и квалитативним истраживањима. Предности и недостаци квантитативних и квалитативних истраживања. Анкетна  истраживања у демографији. Интервјуи. Фокус групе. Етапе истраживања демографских процеса Концептуализација истраживања демографских процеса. Операционализација истраживања демографских процеса. Реализација истраживања демографских процеса.

Практична настава:

Практична настава конципирана је тако да студенти (самостално или у групама) савладају етапе истраживања на конкретним демографским примерима. Фокус је стављен на одређивању узорка анкетних/квалитативних истраживања, креирању инструмената истраживања, методама прикупљања података и креирању базе података. Реализација практичне наставе подразумева и практични рад у софтверима за обраду података и табеларна израчунавања у којима ће студенти  креирати базе података.

Литература

Брезник, Д. ( 1980). Демографија- анализа, методи и модели, Београд: Научна књига (одабрана поглавља).

Đurđev S. B. (2001). Osnovne tehnike u demografiji. Društvo demografa Jugoslavije, Beograd.

Вебер, М. (1986). Методологија друштвених наука. Загреб: Глобус. (одабрана поглавља)

Gelo, J i Čipin I. (2009) Demografske metode i modeli, radni material за испит, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Zagrebu.

Глигоријевић, В. Васић,  П. (2018). Допринос старења опадању стопе активности: квантификација декомпозитним методом, Зборник матице српске за друштвена истраживања, 167(3), стр. 525-535

Wachter, K. (2014). Essential Demographic Methods. Harvard University Press.

Yusuf, F., Martins, M., Swanson, D. (2014). Methods of demographic analysis. Springer.

Hobcraft J., Menken J., Preston S. (1985) Age, Period, and Cohort Effects in Demography: A Review. In: Mason W.M., Fienberg S.E. (eds) Cohort Analysis in Social Research. Springer, New York, NY

Mortimer, J.T., Shanahan, M.J. (2003). Handbook of the Life Course. Handbooks of Sociology and Social Research. Springer.