Пратите нас

Image Alt

Методика наставе животне средине 1 (ZS41I4)

  /  Методика наставе животне средине 1 (ZS41I4)

Методика наставе животне средине 1 (ZS41I4)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 6
  • Семестар: 7
  • Број часова: 2+2

Циљ предмета

Оспособљавање студената за образовно-васпитни ради развој методичко-дидактичких компетенција за планирање, реализацију и евалуацију процеса учења и поучавања у оквиру наставних премдета који се односе назаштиту животне средине у основној и средњој школи. То подразумева: познавање методичких принципа, циљева, исхода и стандарда постигнућа у настави заштите животне средине; познавање законске регулативе и стратешких докумената у образовању и васпитању за заштиту животне средине; формирање система методичко-дидактичких знања, вештина, способности и ставова који су у функцији ефикасног наставног процеса; стицање способности за дефинисање циљева и исхода часа, као и примену релевантних наставних метода, облика рада и наставних средстава на часу; оспособљавање за функционалну примену информационо-комуникационе технологије у настави; разумевање значаја образовања и изучавања заштите животне средине за појединца и друштво у целини; развој свести о значајузаштите животне средине и развоја еколошке свести и проеколошких навика код ученика.

Исход предмета

Након завршеног курса студент ће моћи да:
• анализира дидактичко-методичке специфичности садржаја о заштити животне средине и прави адекватан избор садржаја ради ефикасног формирања система еколошких знања и ставова код ученика;
• разуме међусобну повезаност општих и међупредметних компетенција, дефинисаних циљева и исхода наставе, као и стандарда постигнућа;ипланира садржај, методе, облике рада, наставна средства и активности ученикасходно циљевима, исходима, стандардима постигнућа, индивидуалним и узрасним карактеристикама ученика, као и расположивимусловима рада;
• примењује различите методе, облике рада, наставна средстава,информационо-комуникациону технологију и изворе знања у припремању и реализацији наставе,ради успостављања ефекасног процеса поучавања и учења;
• континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа у складу са стандардима постигнућа, дефинисаним исходима и степеном напредовања ученика,
• подстиче интересовање, мотивацију, партиципацију и креативност ученика;ученике и развија им еколошку свест и проеколошко понашање у свакодневном животу..

Садржај предмета

Теоријска настава

1.Предмет, циљ и задаци проучавања методике наставе животне средине; 2. Специфичности наставе/учења заштите животне средине у основној, средњој школи и на универзитеу; 3. Стандарди, циљеви и исходи наставе/учења заштите животне средине; 4. Садржаји о заштити животне средине у наставним плановима и програмима; 5. Улога и компетенције наставника који се баве образовањем и васпитањем за заштиту животне средине; 6. Међузависност активности наставника и активности ученика на часу; 7. Методе рада у настави заштите животне средине (методе усмерене на наставника и методе усмерене на ученика); 8. Проблемски приступ изучавању животне средине; 9. Облици рада у настави заштите животне средине; 10. Образовна технологија у настави заштите животне средине; 11. Уџбеник – примена у настави и критеријуми за вредновање квалитета уџбеника; 12. Пројекатска настава заштите животне средине; 13. Ваннаставне и ваншколске еколошке активности ученика; 14. Формирањаеколошких вредносних ставова, личене одговорности и проеколошких навика код ученика.15. Праћење и процењивање ученичких постигнућа.

Практична настава

1. Анализа стандарда за професију наставника (компетенцијe за наставну област, предмет и методику; компетенцијe за поучавање и учење, компетенцијe за подршку развоја личности, компетенцијe за комуникацију и сарадњу). 2.Анализа међупредметних компетенција. 3. Анализа наставних планова и програма предмета за основне и средње школе.4..Дефинисање циљева и исхода процеса поучавања у учења у настави заштите животне средине5. Принципи избора садржаја са аспекта развоја еколошких знања, ставова и понашања. 6. Планирање садржаја, метода, облика рада, наставних средстава, активности наставника и ученика на часу у зависности од дефинисаних циљева и исхода, услова рада, узрасних и индивидуалних карактеристика ученика. 7. Одлике активне наставе заштите животне средине.8.Улога наставника  у активној  настави; 9. Поступци мотивације ученика на часу. 10. Нови аспект комуникације на релацији наставник-ученик и статус ученика у школи.11. Методички поступци практичне и мисаоне активизације ученика на часу12. Задаци за самосталан и практичан  рад ученика. 13. Принципи  формативног, сумативног и дијагностичког оцењивања.14. Праћење и вредновање постигнућа ученичка на основу стандарда постигнућа и дефинисаних циљева и исхода. 15. Употребе електронских дневника и активности вођења школске администрације.

Литература

Основна литература:

Живковић, Љ., Јовановић, С., Рудић, В. (2015). Методика наставе географије. Београд: Српско географско друштво; Romelić, Ј., Ivanović Bibić, LJ. (2015). Metodika nastave geografije. Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo;

 

Допунска литература:

Андевски, М. (1998). Школа и развој еколошке свести, Педагошка стварност, Новци Сад.; Брофи, Џ., (2004). Настава, Педагошко друштво Србије, Београд; Терхарт, E. (2001). Методе поучавања и учења, Едука, Загреб; Ивић, И., Пешикан, А., Антић, С. (2001). Активно учење, Министарство просвете и спорта Р Србије, Институт за психологију, Министарство за просвету и науку Црне Горе, Београд; Royeders, Ј. (2003). Интерактивна настава, динамика ефикасниг учења, Институт за педагогију и андрагогију, Филозофског акултета, Београд; Stephen Fletcher (2005): Review of Engaging of „Engaging Students,.Active learning Case Studies in Geography, Environment and related Disciplines“. Journal of Geography in Higher Education, Vol.29. No 2. 313/315.; Wray-Lake, L., Flanagan, C., & Osgood, D. W. (2010). Examining Trends in Adolescent Environmental Attitudes, Beliefs and Behaviors Across Three Decades. Environment and Behavior, 42, 61-85.; Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock, D. J. (2006). Nastavne strategije: kako primeniti devet najuspešnijih nastavnih strategija. Zagreb: Educa.

Наставни планови и програми за основну и средњу школу, и други образовно-вапситни прописи и документа https://zuov.gov.rs/.