Пратите нас

Image Alt

Методика наставе географије 1 (GG32O4)

  /  Методика наставе географије 1 (GG32O4)

Методика наставе географије 1 (GG32O4)

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 6
  • Семестар: 6
  • Број часова: 3+2

Циљ предмета

Оспособљавање студената за образовно-васпитни рад и развој методичко-дидактичких компетенција за планирање, реализацију и евалуацију процеса учења и поучавања у настави географије. То подразумева: познавање методичких принципа, циљева, исхода и стандарда постигнућа у настави географије; познавање законске регулативе и стратешких докумената у образовању и васпитању; формирање система методичко-дидактичких знања, вештина, способности и ставова који су у функцији ефикасног планирања, реализације и евалуације наставног процеса; стицање способности за дефинисање циљева и исхода часа, као и примену релевантних наставних метода, облика рада и наставних средстава на часу; оспособљавање за функционалну примену информационо-комуникационе технологије у настави; разумевање значаја образовања и изучавања географије за појединца и друштво у целини; развој свести о потреби међусобног разумевања, поштовања, толеранције, уважавања различитости и формирања исправних вредносних ставова.

Исход предмета

Након завршеног курса студент ће моћи да:
• опише историјски развој наставе географије и разуме њен социјални контекст, као и њен значај за професионални развој појединца;
• критички анализира садржај наставних планова и програма предмета географија и сагледава међусобну повезаност општих и међупредметних компетенција, дефинисаних циљева исхода наставе географије, као и стандарда постигнућа;
• планира садржај, методе, облике рада, наставна средства и активности ученика сходно циљевима, исходима, стандардима постигнућа, индивидуалним и узрасним карактеристикама ученика, као и расположивим условима рада.
• примењује различите методе, облике рада наставна средстава и информационо-комуникациону технологију у пракси ради успостављања ефекасног процеса поучавања и учења и подстицања виших нивоа когнитивних способности, итересовања, мотивације, партиципације и креативност ученика.
• континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа у складу са стандардима постигнућа, дефинисаним исходима, и степеном напредовања ученика.
• пружи подршку ученицима у њиховом емоционалном и социјалном развоју.

Садржај предмета

Теоријска настава

Географија као школски предмет у основној и средњој школи- социјални и професионални контекст.

Предмет, циљеви и задаци проучавања методике наставе географије.

Дидактички принципи у настави географије.

Методичке посебности наставе географије и географских садржаја (формирање географских представа, појмова и законитости).

Наставни планови и програми предмета географија у основној и средњој школи.

Опште и међупредметних компетенције наставника, циљеви и исходи наставе географије, стандарди постигнућа у настави географије.

Теоријски приступи процесу поучавања и учења у настави географије.

Системско и тематско планирање у настави географије.

Методе учења и поучавања у настави географије.

Облици рада у настави географије.

Употреба наставних средстава и информационо-комуникационе технологије у настави географије.

Подстицање интересовања и мотивације ученика на часу.

Развој креативности, практичних и мисаоних способности ученика процесом поучавања и учења у настави географије.

Настава географије и формирања васпитних компоненти личности ученика.

Праћење и вредновање ученичких постигнућа.

Практична настава

Анализа стандарда за професију наставника (компетенцијe за наставну област, предмет и методику; компетенцијe за поучавање и учење, компетенцијe за подршку развоја личности, компетенцијe за комуникацију и сарадњу).

Анализа међупредметних компетенција

Анализа стандарда за екстерно вредновање образовно-васпитног процеса.

Анализа наставних планова и програма предмета географије за основне и средње школе.

Дефинисање циљева и исхода часа употребом наставних планова и програма.

Планирање садржаја, метода, облика рада, наставних средстава, активности наставника и ученика на часу у зависности од дефинисаних циљева и исхода, услова рада, узрасних и индивидуалних карактеристика ученика.

Принципи формативног, сумативног и дијагностичког оцењивања.

Праћење и вредновање постигнућа ученичка на основу стандарда постигнућа и дефинисаних циљева и исхода.

Употребе електронских дневника и активности вођења школске администрације.

Методички поступци практичне и мисаоне активизације ученика на часу.

Поступци мотивације ученика на часу.

Партиципација ученика.

Писање припреме за наставни час.

Принципи анализе тока часа и изведене наставе

Усавршавање стручних и методичко-дидактичких компетенција током целоживотног учења.

Литература

Живковић, Љ., Јовановић, С., Рудић, В. (2015). Методика наставе географије. Београд: Српско географско друштво

Допунска литература

Брофи, Џ. (2004). Настава. Београд: Педагошко друштво Србије; Терхарт, Е. (2001). Методе поучавања и учења. Загреб: Едука;; Ивић,  И., Пешикан А., Антић С., (2001): Активно учење, Министарство просвете и спорта Р Србије, Институт за психологију, Министарство за просвету и науку Црне Горе, Београд.; Royeders, Ј. (2003): Интерактивна настава, динамика ефикаснoг учења. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета;  Romelić, Ј., vanović Bibić, LJ. (2015). Metodika nastave geografije. Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo; Наставни планови и програми географије за основну и средњу школу, и други прописи https://zuov.gov.rs/.