Пратите нас

Image Alt

Картирање становништва

  /  Картирање становништва

Картирање становништва

  • Врста и ниво студија: Основне академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Обавезан
  • Број ЕСПБ: 5
  • Семестар: 4
  • Број часова: 2+1

Циљ предмета

Проучавање методологије моделовања демографских показатеља применом картографских метода и изражајних средстава тематске картографије. Посебан значај придаје се теоријско-методолошкој разради и практичној примени семиоразмерног картографисања при изради демографских карата и атласа.

Исход предмета

Стицање и примена теоријско-методолошких и апликативних картографских знања при атласном картирању демографских појава и процеса. Стицање знања од значаја за демографска проучавања које омогућава дигитална картографија заснована на коришћењу геопросторних база података за добијање квантитативних и квалитативних информација. Комбинација 2D и 3D картографских приказа демографских истраживања омогућава ширу и доступнију употребу геопросторних података.

Садржај предмета

Предавања:
Дефиниција тематске картографије, појам и подела тематских карата. Елементи квалитета карте. Структура садржине карте. Дигитално картографско моделовање демографских показатеља. Картографска изражајна средства. Функционалне димензије значења картографског језика. Знакови и значења.  Функционална боја у картографском моделовању.  Методе тематске картографије. Семиоразмерно тематско картирање. Видови семиоразмерног картографисања. Формирање легенде тематских карата. Картографски дизајн. Спациосистемски атлас. Аналогни и дигитални атласи- појам, врсте и значај израде.

Вежбе:
Састављање садржине карата методама тематске картографије. Семиографисање предмета картографског проучавања. Видови семиоразмерног картографисања. Дигитална обрада и израда демографских карата и атласа заснованих на ГИС-у Административна карта. Карта промене броја становника у односу на базну годину, метод картодијаграма, диференцирани вид семиоразмера. Карта промене броја домаћинстава, метод картодијаграма, диференцирани вид семиоразмера. Карта броја становника, метод тачака. Карта густине насељености, метод картограма. Карта упоређења броја становника, површина и густина насељености, метод картодијаграма, компаративни вид семиоразмера. Карта изабраних нумеричких показатеља-број становника запослених у пољопривреди и индустрији, унифицирани вид семиоразмера. Карта броја становника градских насеља, метод знакова, диференцирани вид семиоразмера. Карта броја становника према писмености и полу, метод картодијаграма, диференцирани вид семиоразмера и метод картограма. Израда графикона и дијаграма (кретање броја стаовника, старосне пирамиде, становништво према школској спреми. Анализа методом компарације картографски моделованих демографских показатеља у атласу.

Литература

Сретеновић Љ. (1977): Структура садржине карте. Зборник X јубиланог конгреса географа Југославије. Београд: Савез географских друштава Југославије и Српско географско друштво, 199-203.
Сретеновић Љ. (1982/83): Видови семиоразмерног картографисања. Зборник радова Географског института ПМФБеоград: ПМФ Географски институт, св. XXIX и XXX, 133-159.
Јовановић Ј., Живковић Д. (2008): Имплантација статистичких података у картографско моделовање геопростора. У Саветовање Попис 2011. Београд: РЗС.
Јовановић Ј., Живковић Д. (2008): Картографска унификација демографских показатеља. Демографија – међународни часопис за демографска и остала друштвена истраживања, књ. V. Београд: Институт за демографију Географског факултета Универзитета у Београду.  стр. 35-42.
Јовановић Ј., Живковић Д. (2009): Картографско моделовање густина насељености. Демографија – међународни часопис за демографска и остала друштвена истраживања, књ. VI. Београд: Институт за демографију Географског факултета Универзитета у Београду. стр. 109-118.
Cuff  D. J., Mattson M. T. (1982): Thematic maps – Their Design and Production. New York: Methuen & Со. Ltd.
Гиро П. (2001): Семиологија (превод Вуковић М.). Београд: Библиотека XX век и ПлатΩ.
Dent D. B. (1999): Cartography – Thematic Map Densing. Atlanta: Georgia State University.