Заштита и уређење предела (ZS32O5)
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Статус предмета: Обавезан
- Број ЕСПБ: 3
- Семестар: 6
- Број часова: 2+1
Циљ предмета
Проучавање природних и антропогених процеса у развоју предела. Усвајање основних знања неопходних за разумевање тих процеса и утицаја на пределе и препознавање фактора који утичу на деградирање предела. Развијање способности за креирање базе података неопходних за управљање пределима.
Исход предмета
Студент је оспособљен да препозна проблем у области заштите и уређења предела, да изабере одговарајуће методе анализе предела, формулише мере заштите и имплементира их у просторне планове и планове предела. Оспособљен је да компетентно управља и учествује у реализацији програма заштите и уређења предела у оквиру државних органа, јавних предузећа, управљача заштићених природних добараи органа локалне самоуправе и локалних комуналних предузећа.
Садржај предмета
Теоријска настава
(1) Појам предела са становишта екологије; Општи принципи у екологији предела; (2) Нелинеарни предеони елементи; Линеарни предеони елементи (коридори); Матрица и мреже предела; (3) Комплексни приступ пределу; Природни и антропогени процеси у развоју предела; (4) Токови између предеоних елемената (силе, ток кретања ваздуха, земљишта, водотоци, кретање живе материје); (5) Функционисање предела; Промене предела; (6) Развој потребе за планирањем и уређењем предела (историјски преглед); Место планирања и уређивања предела у општем планирању простора; (7) Значај за заштиту животне средине (нега предела, заштита природе, рекреација на отвореном, системи зеленила); (8) Еколошко планирање (као методски поступак, део интегралног планирања и стратешки поступак); (9) Циљ и предмет планирања и уређења предела; Фазе у планирању и уређењу предела; (10) Издвајање предела, предеоних целина, односно комплекса предеоних елемената или екосистема; (11) Израда плана предела; (12) Анализа предела (елементи инвентарисања – геолошки, морфолошки, хидролошки, педолошки, микроклиматски, вегетацијски, фаунистички); (13) Просторни информациони системи и њихова улога у уређењу предела; (14) Планирање опција и избора;Планска решења; Имплементација; (15) Вредновање предела (генерални захтеви, методе, технике); Квантитативне методе; Моделовање и симулације као поступци у планирању и уређењу предела.
Практична настава
Студенти подељени у групе обрађују један сегмент-карактеристику предела, који се заснива на практичној настави у конкретном простору. Графички, табеларно и текстуало припремају рад за јавну презентацију и одбрану.
Литература
Васиљевић Н. (2019): Планирање предела: теорије и методе. Шумарски факултет Универзитета у Београду, Београд.
Цвејић Ј. (2012): Планирање и уређење предела – I део: Методологија планирања предела. Ауторизована скрипта, Шумарски факултет, Београд.
Цвејић Ј. (2011): Заштита природе и планирање предела. Ауторизована скрипта, Шумарски факултет, Београд.
Цвејић Ј. (2010): Инжењерско – биолошке мере у планирању предела. Ауторизована скрипта, Шумарски факултет, Београд.
Цвејић Ј. (2010): Уређење предела III део – Туризам и рекреација. Ауторизована скрипта, Шумарски факултет, Београд.
Цвејић Ј., Васиљевић Н., Тутунџић А. (2008): Типологија предела Београда, за потребе примене Европске конвенције о пределима. Стручна монографија, Београд.
Gašparović S. (2016): Pejsažno planiranje. Arhitektonski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb.
Живковић Ј., Васиљевић Н. (2010): Предео и одрживи просторни развој Србије. ИАУС, Београд.
Група аутора (1996): Планирање и уређење предела. Монографија, Уредници: Љешевић М, Дабић Д., Удружење урбаниста Србије, Београд.
Планирање и заштита предела и руралних простора (одабрани радови 15-138 стр), у: Зборник радова “Планска и нормативна заштита простора и животне средине“, књига 2, АППС и Географски факултет, Београд, 2013. год.