Етика у туризму (MTU1I2)
- Врста и ниво студија: Мастер академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 7
- Семестар: 1
- Број часова: 3+0
Циљ предмета
Расправљање о основним везама које постоје између етичких проблема у друштву и туризму, сa социолошког становишта. Објашњавање идеје етике која је схваћена као способност критичког размишњаља о моралним вредностима, и усмеравaње акције у правцу тих вредности, као што су хуманост, солидарност, правда, слобода. Повезивање главних принципа модерне етике и савременог туризма и грађење новог значења ове повезаности, у циљу интерпретације туристичких појава и феномена у светлу моралних принципа. Стицање специфичних сазнања и чињеница етичких кодекса, који повратно утичу на промене квалитета живота; егоизам и алтруизам; криза морала:“морална падина“ и „морални вакуум“.
Исход предмета
Компетенције које ће курс развити: као резултат похађања овог предмета, студенти би требало да буду у стању да примене темељне етичке принципе на специфичан туристички систем, да анализирају и примене савремене моралне приннципе на различите културне контексте и туристичке понуде и дестинације. Подстаћи способност критичког размишљања, ради њиховог оспособљавања за стваралаштво, креативност и социјалне иновације у туризму, као и развијање способности за евалуацију туристичких догађаја и примену моралних вредности као што су солидарност, правда, људска права и слободе у туризму. Коришћење концепата и просуђивање у новим ситуацијама. Оспособљеност за примену темељних етичких сазнања у специфичном туристичком систему: уочавање хуманог значаја модерног процеса и развоја науке и технике, са једне и цинизма пословне етике, са друге стране.
Садржај предмета
Теоријска настава
- Неолиберализам и туризам – корпоративни капитализам и етика. Флексибилна акумулација капитала и туризам
- Етика и туризам у друштвима периферије и полупериферије светског капитализма (Тајланд Бангладеш, Бурма, Латинска Америка, Непал
- Етички туризам. Eтички потрошачки концепт ; fairtrade turizam; Odgovoran turizam (rensponsible tourism)
- Морал као друштвена појава, друштвена свест, обичаји, навике, норме, диспозиција, хабитус. Етика путовања – обичаји и бон тон.
- Туризмолог као критички мислилац. Критичко мишљење. Социолошка имагинација
- Нормативна етика, туристички простор и стандарди исправности; Доступност туристичких објеката лицима са посебним потребама (дански систем сертификовања објеката; норвешки систем означавања; Велика британија – национална шема доступности; Француска – (Agence Nationale pout les Chèques-Vacances, Шпанија – IMERSO, ONCE.
- Пословна етика и коминицирање у туризму.
- Морал и наше време. Учење о добр и злу. Стваралаштво, солидарност, правда, слобода, отуђење таштина, похлепа.
- Социјални туризам – туризам за све
- Људска права; права локалне заједнице; право на разоноду и одмор
- Глобални етички кодекс за туризам
- Еколошка етика у туризму; Етика ловног туризма.
- Патолошке појаве и туризам. Болести зависности и туризам. Туристификација. Градови греха
- Мизогинија и туризам
- Процена утицаја туризма на социјални развој
Практична настава
Литература
Основна:
Милетић-Степановић Весна 2020 – Етика у туризму, скрипта за студенте Географског факултета
Ričard T. D. Džordž (2003): Poslovna etika, „Filip Višnjić“, Beograd
Допунска:
Nikolaj Hartman (2003): Etika, Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Zagreb.
Jovan Babić (2010): Uvod u poslovnu etiku, Plato, Beograd.
J. Džozef (2010): Ekološka etika, Službeni glasnik, Beograd.