Географија услуга и развоја (GG41I3)
- Врста и ниво студија:
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 6
- Семестар: 7
- Број часова: 2+0
Циљ предмета
Стицање знања о фундаменталним економско-географским концепцијама и теоријама у проучавању услуга и економског развоја. Оспособљавање студената за примену квалитативних и квантитативних метода у процени утицаја различитих фактора на обликовање просторне организације услужног сектора. Оспособљавање студената да анализирају и вреднују улогу терцијаризације у економским и друштвеним променама на међународном, националном, регионалном и локалном нивоу. Развијање код студената критичког става према различитим развојним политикама.
Исход предмета
На основу стечених знања, по завршетку курса, студент ће моћи да: 1. анализира трендове у развоју и просторном размештају услужног сектора; 2. анализира факторе локализације услуга; 3. вреднује односе и везе између терцијаризације и економског развоја; 4. вреднује просторне импликације економског развоја заснованог на знању и иновацијама.
Садржај предмета
Теоријска настава
1-2. Увод у географију услуга: дефиниција и класификације услуга; терцијаризација привреде и структурне промене у услужном сектору; трендови на тржишту услуга; услуге у међународној трговини; услуге и друштвена подела рада;
3-5. Географска проучавања услужног сектора: традиционалне и савремене теорије локације услуга; просторни размештај услуга и теорије економије агломерације; фактори локализације услужних активности;
- Методе просторне анализе услуга у географији;
7-8. Услуге у теоријама и моделима економског развоја; међузависност услуга и економског развоја;
9-10. Људски капитал и економски развој; економски развој базиран на знању и иновацијама;
- Глобални градови као центри пословних услуга;
- Корпоративна географија;
- Услуге као генератори неравномерног просторног развоја;
14-15. Географија услужног сектора у Србији; неравномеран регионални развој у Србији; економска географија иновација у Србији.
Литература
Grčić, M. (1994). Industrijska geografija. Beograd: Naučna knjiga.
Грчић, М. & Слука, Н. (2006). Глобални градови. Београд: Географски факултет.
Marshall, N., & Wood, P. (1995). Services and space: Key aspects of urban and regional development. Harlow, Essex: Longman Scientific & Technical.
Polenske, K.R. (Ed.). (2007). The economic geography of innovation. Cambridge University Press.
Manić, E. (2013). Ekonomska geografija. Beograd: Čugura print.
Shearmur, R., Carrincazeaux, C., & Doloreux, D. (Eds.). (2016). Handbook on the Geographies of Innovation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Clark, G. L., Feldman, M. P., Gertler, M. S., & Wójcik, D. (Eds.). (2018). The new Oxford handbook of economic geography. Oxford: Oxford University Press.