Пратите нас

Image Alt

Васпитање и образовање за одрживи развој (D12I05)

  /  Васпитање и образовање за одрживи развој (D12I05)

Васпитање и образовање за одрживи развој (D12I05)

  • Врста и ниво студија: Докторске академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 13
  • Семестар: 2
  • Број часова: 4+0

Циљ предмета

Оспособљавање студената за разумевање, истраживање и критичко преиспитивање проблема васпитања и образовања за одрживи развој у датом социокултурном и еколошком контексту. Развијање ставова и холистичког приступа у сагледавању проблема одрживог развоја кроз искуствено учење и пројектни приступ.

Исход предмета

Након завршеног курса студенти: Знају и разумеју значај, принципе, теме, мотодологију и упознати су са резултатима релевантних истраживања из области образовања за одрживи развој; Разумеју међузависност и холистичку условљеност циљева, исхода, садржаја и наставних стратегија образовања за одрживи развој; Схватају значај целоживотног образовања и професионалног развоја у контексту одрживости; Оспособљени су за планирање, реализацију и евалуацију пројеката на тему одрживог рзвоја кроз школски курикулум; Унапређују своју реглексивну праксу кроз истраживање и критичко промишљање проблема одрживог развоја; Поседују знање, вештине и развијене ставове о проблемима одрживог развоја и има развијену акциону компоненту у циљу решавања истих.

Садржај предмета

Теоријска настава: Полазне основе васпитања и образовања за одрживи развој – концепција одрживог развоја; Тeмe, циљеви и исходи образовања за одрживи развој;  Улога образовања у Стратегији одрживог развоја Србије; Формално, неформално, информално и целоживотно образовање за одрживи развој;  Имплементација образовања за одрживи развој кроз етос школе; Образовање за одрживи развој као наставни предмет; Наставне стратегије образовања за одрживи развој, међузависност циљева, исхода, садржаја и наставних стратегија образовања за одрживи развој; Јачање наставничких компетенција кроз искуствено учење; Образовање за одрживи развој и медији; Локална релевантност као полазиште у реализацији наставних садржаја и пројеката из области одрживог развоја; Међупредметне компетенције као исход образовања за одрживи развој; Образовање за одрживи развој и пројекти; Методе прикупљања података (SWOT анализа, анализа пројектног окружења, дневник, портфолио, интервју, дебате, анкета); Вредновање и презентација пројеката наставних, ваннаставних и ваншколских активности и пројеката на тему одрживог развоја

Практична настава: Планирање, реализација и евалуација истраживања проблема одрживог развоја кроз образовни дискурс.

Литература

Анђелковић, С. (2018). Васпитање и образовање за одрживи развој – учење и поучавање ван учионице. Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду (5-100).

Јовановић, С. (2019). Основе еколошког образовања. Београд: Географски факултет Универзитет у Београду;

UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

John Huckle (2006). Education for Sustainable Development A briefing paper for the Training and Development Agency for Schools. England: Betford

Summers, M., Childs, A., & Corney, G. (2005). Education for sustainable development in initial teacher training: Issues for interdisciplinary collaboration. Environmental Education Research, 11(5), 623–647

Jamsa, T. (2006). The concept of sustainable education. In A. Pipere (Ed.), Education and Sustainable Development: First Steps Toward Changes, 1 (pp. 5–30). Daugavpils University Publishing House “Saule”.