Пратите нас

Image Alt

Психологија целоживотног развоја

  /  Психологија целоживотног развоја

Психологија целоживотног развоја

  • Врста и ниво студија: Мастер академске студије
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 7
  • Семестар: 2
  • Број часова: 3+0

Циљ предмета

Упознавање са основним начелима психологије целоживотног развоја и њене важности за проучавање развојних промена у одраслом добу. Разумевање специфичности (проучавања) развоја у одраслом добу, важности развојних задатака животних узраста, као и утицаја социјалног контекста и животних догађаја на развој у одраслом добу.

Исход предмета

Студенти ће разумети специфичности различитих аспеката развоја у одраслом добу, развојних механизама, као и специфичности психолошке адаптације на биолошке промене, промене социјалних улога и различите животне догађаје. Разумеће различите методе проучавања развоја у одраслом добу и моћи ће да критички анализирају истраживања која се односе на овај период.

Садржај предмета

Главни проблеми, теоријски и методолошки приступи у изучавању развоја као целоживотног процеса; Проблем дефинисања и објашњења развоја: начела психологије целоживотног развоја, развој као вишедимензионалан процес и холистичко схватање развоја; Теорије развоја одраслих: модели и приступи; Хронолошки приказ развоја и развојни задаци: млађе одрасло доба, средње одрасло доба и старост;  Методологија истраживања развоја у одраслом добу: специфичности истраживања и могући проблеми; Мотивација и одрасло доба: теорије мотивације и импликације за развој у одраслом добу, могућност контроле и научена беспомоћност, мотив постигнућа, подстицање мотивације у одраслом добу; Развој личности у одраслом добу: теорије развоја личности, специфична притања и проблеми развоја личности у одраслом добу, континуитет или дисконтинуитет; Интелектуални развој у одраслом добу:  опадање или раст, резултати трансверзалних и лонгитудиналних истраживања, терминални пад; Учење и памћење: теорије учења и импликације за учење одраслих;

Литература

  1. Warner Chaie, K. & Willis, S. (2001). Psihologija odrasle dobi i starenja. Jastrebarsko: Naklada Slap (4-129; 205 – 394)
  2. Лацковић-Гргин, К. и Ћубела Адорић, В. (2006). Одабрана поглавља из психологије одраслих. Јастербарско: Наклада Слап (11-22)
  3. Хрњица, С. (2008). Зрелост личности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства (13 – 41)
  4. Vranješević, J.. (2014). The main challenges in teacher education for diversity. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja Institut za pedagoška istraživanja, Beograd., 46(2), 473-485. https://doi.org/10.2298/ZIPI1402473V