Пратите нас

Image Alt

Образовање за одрживи развој (MZS2I4)

  /  Образовање за одрживи развој (MZS2I4)

Образовање за одрживи развој (MZS2I4)

  • Врста и ниво студија: Мастер академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 4
  • Семестар: 2
  • Број часова: 3+0

Циљ предмета

Стицање знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима образовања за одрживи развој и разумевање међузависности и холистичке условљености проблема одрживог развоја. Стицање знања и вештина о планирању, реализацији и евалуацији школских и ваншколских активности у циљу образовања за одрживи развој; Оспосбљавање студената као рефлексивних практичара кроз истраживање и критичко промишљање проблема одрживог развоја кроз сопствену праксу; Развијање ставова и холистичког приступа у сагледавању проблема одрживог развоја кроз искуствено учење и пројектни приступ.

Исход предмета

Након завршеног курса студент ће моћи да:
• разуме значај, принципе, теме, мотодологију и резултате релевантних истраживања из области образовања за одрживи развој;
• разуме међузависност и холистичку условљеност циљева, исхода, садржаја и наставних стратегија образовања за одрживи развој;
• евалуира квалитет образовања за одрживи развој код нас и у свету;
• планира, реализује и вреднује васпитно-образовни рад у оквиру образовања за одрживи развој;као и пројектеобразовања за одрживи рзвој кроз школски курикулум;
• унапређује рефлексивну праксу кроз истраживање и критичко промишљање проблема одрживог развоја,развије знање, вештине и ставове о проблемима одрживог развоја и акциону компоненту у циљу решавања тих проблема.

Садржај предмета

Теоријска настава

Полазне основе васпитања и образовања за одрживи развој – концепција одрживог развоја; Тeмe, циљеви и исходи образовања за одрживи развој; Улога образовања у Стратегији одрживог развоја Србије; Формално, неформално, информално и целоживотно образовање за одрживи развој;  Имплементација образовања за одрживи развој кроз етос школе; Образовање за одрживи развој као наставни предмет; Наставне стратегије образовања за одрживи развој, међузависност циљева, исхода, садржаја и наставних стратегија образовања за одрживи развој; Јачање наставничких компетенција кроз искуствено учење; Образовање за одрживи развој и медији; Локална релевантност као полазиште у реализацији наставних садржаја и пројеката из области одрживог развоја; Међупредметне компетенције као исход образовања за одрживи развој; Образовање за одрживи развој и пројекти; Методе прикупљања података (SWOT анализа, анализа пројектног окружења, дневник, портфолио, интервју, дебате, анкета); Вредновање и презентација пројеката наставних, ваннаставних и ваншколских активности и пројеката на тему одрживог развоја..

Практична настава

Образовање за одрживи развој кроз пројектну и истраживачку наставу; Пројектни, истраживања и истраживачки задаци – зашто и како?; Израда пројеката у циљу функционалне примене знања; Методички сценарио, фазе пројектне наставе, активности ученика и наставника; Вредновање, праћење, оцењивање и евалуација истраживачких задатака и пројеката.

Литература

Јовановић, С.  (2019). Основе еколошког образовања. Београд: Географски факултет Универзитет у Београду;

Анђелковић, С. (2018). Васпитање и образовање за одрживи развој – учење и поучавање ван учионице. Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду (1-128).

Допунска литература

Андевски, М., Кнежевић-Флорић, О. (2002). Образовање и одрживи развој. Нови Сад: ПМФ.;

Anđić, D. (2012). Futorološke dimenzije rada škola u implementaciji koncepta odgoja i vaspitanja za održivi razvoj. U: K. Posavec, M. Sabljić, Pedagogija i kultura – Zbornik radova Interkulturalna pedagogija prema novim razvojima znanosti o odgoju (11-20). Zagreb: Hrvatsko pedagogijsko društvo.

UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization