Методика наставе животне средине 2 (ZS42I1)
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 4
- Семестар: 8
- Број часова: 2+2
Циљ предмета
Оспособљавање студената за планирање, реализацију и вредновање процеса поучавања и учења применом различитих наставних стратегија, за самовредновање праксе, каои заравој свести о неопходности професионалног усавршавањатоком целоживотног учења.
Исход предмета
Након завршеног курса студент ће моћи да:
• планира стратегије поучавања и учења у зависности од дефинисаних стандарда постигнућа, програмских циљева и исхода, специфичности садржаја, локалних образовних потенцијала, услова рада у школи,индивидуалних и узрасних карактеристика ученика, њихових предзнања, интересовања, способности и стила учења.
• у праксиефикаснопримењује наставнестратегије (учење путем открића, решавање проблема, кооперативно учење, доживљавање и изражавање, вежбање и стварање) и реализује различите групне и тимске активности ученика с циљем развоја способности за сарадњу и тимски рад.
• успоставља вертикалну и хроизонталну кореалцију градива и повезује изучавано са ваншкослким и животним искуствима и сазнањима ученика с циљем пружања подршке да ученици развију сопствене стратегије учења;
• користи мултимедије и ИКТ технологију у наставним и ваннаставним активностима ради оспособљавања ученика да их сазнајно и критички користи у процесу рашавања задатака;
• развија код ученика: еколошку свест, проеколошке навике,критичко мишљење, научни поглед на свет, аргументовано изношење ставова,креативност и иницијативу у различитим активностима, као и .компетенције за функционално укључивање ученикау живот савременог друштва.
Садржај предмета
Теоријска настава
- Улога наставника у настави заштите животне средине- мотивација и активизација ученика.
- Учење путем открића
- Проблемска настава заштите животне средине.
- Едукативне радионице у настави заштите животне средине.
- Драматизација садржаја у настави заштите животне средине.
- Дебата у настави заштите животне средине.
- Амбијентална настава заштите животне средине.
- Интерактивна настава заштите животне средине.
- Стратегије проналажење сличности и разлика путем упоређивања, класификовања, стварања метафора и аналогија.
11.Стратегије резимирања и бележења.
- Стратегије нелингвистичког приказа информација.
- Стратегије постављања циљева учења и пружања повратних информација
- Стратегије постављања и проверавања хипотеза.
- Стратегије постављања питања и вежвбања.
Практична настава
1.Планирање наставних стратегија сходно циљевима и исходима, стандардима постигнућа, специфичностима садржаја, условима рада, локалним образовним потенцијалима, индивидуалним карактеристикама ученика.
- Стратегије учења и поучавања у циљу мисаоне и практичне активизације ученика.
- Наставне стратегије и нови видови комуникације у наставном процесу.
- Положај и улога ученика у активној настави заштите животне средине.
- Структуирање часа по принципима интердисциплинарне наставе.
- Решавање проблемских ситуација у настави заштите животне средине.
- Наставне стратегије који користе локалне образовне потенцијале.
- Пројектна настава и истраживачки рад ученика.
- Добри примери примене едукативних радионица у настави заштите животне средине.
- Употреба мултимедија, ИКТ.а, електронских уџбеника и дигиталне учионице у настави заштите животне средине.
- Праћење и вредновање постихућа ученика у домену знања, способности и вештина- принципи израде портфолија за самоевалуацију и евалуацију часа.
- Анализе часа према стандардима и критеријумима за праћење и вредновања изведене наставе.
13.Програмирање и припремање наставног рада: годишње, месечно, тематско и за сваки час.
- Планирање садржаја, метода, облика рада и наставних средстава на основу предходно дефинисаних циљева и исхода часа;
15. Израда писане припреме часа.
Литература
Основна литература
Живковић, Љ., Јовановић, С., Рудић, В. (2015). Методика наставе географије. Београд: Српско географско друштво.
Јовановић, С. (2019). Основе еколошког образовања. Београд: Географски факултет Универзитет у Београду.
Додатналитература
Терхарт, Е. (2001). Методе поучавања и учења. Загреб: Едука; Ивић И., Пешикан А., Антић С., (2001): Активно учење, Министарство просвете и спорта Р Србије, Институт за психологију, Министарство за просвету и науку Црне Горе, Београд.; Royeders, Ј. (2003): Интерактивна настава, динамика ефикаснoг учења.Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета; Jensen, E. (2003). Super nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspešno učenje. Zagreb: Educa.; Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock, D. J. (2006). Nastavne strategije: kako primeniti devet najuspešnijih nastavnih strategija. Zagreb: Educa. ; Dryden, G., Vos, J. (2004). Revolucija u učenju. Beograd: Timgraf; Meyer, H. (2002). Didaktika, Educa, Zagreb.; Matijević, M., Radovanović, D.(2011.): Nastava usmjerena na učenika, Školske novine Zagreb.