Методика наставе географије 2 (GG42O3)
- Врста и ниво студија: Основне академске студије
- Статус предмета: Обавезан
- Број ЕСПБ: 6
- Семестар: 8
- Број часова: 3+2
Циљ предмета
Оспособљавање студената за планирање, реализацију и вредновање процеса поучавања и учења применом различитих наставних стратегија, за самовредновање праксе, као и за равој свести о неопходности професионалног усавршавања током целоживотног учења.
Исход предмета
Након завршеног курса студент ће моћи да:
• планира стратегије поучавања и учења у зависности од дефинисаних стандарда постигнућа, програмских циљева и исхода, специфичности садржаја, локалних образовних потенцијала и услова рада у школи;
• ефикасно примењује у пракси стратегије: учења путем открића, решавања проблема, кооперативног учења, доживљавања и изражавања, вежбања и стварања;
• прилагођава стратегије поучавања и учења индивидуалним и узрасним карактеристикама ученика, њиховим предзнањима, интересовањима, способностима и стиловима учења и пружа подршку ученицима да развију сопствене стратегије учења;
• успоставља вертикалну и хроизонталну кореалцију градива и повезује изучавано са ваншкослким и животним искуствима и сазнањима ученика;
• дијагностикује напредовање ученика у домену знања, вештина, способности и ставова с циљем планирања наставних стратегија које ће омогућити достизање максималних когнитивних капацитета ученика;
• развија код ученика: научни поглед на свет, критичко мишљење, аргументовано изношење ставова, способност парламентарне дискусије, креативност и иницијативу у различитим активностима.
Садржај предмета
Теоријска настава
Брофијеви принципи делотворне наставе
Настава усмерена на деловање
Учење путем открића
Проблемска настава географије
Едукативне радионице у настави географије
Драматизација географских садржаја у настави.
Дебата у настави географије
Амбијентална настава географије,
Интерактивна настава географије,
Стратегије проналажење сличности и разлика путем упоређивања, класификовања, стварања метафора и аналогија.
Стратегије резимирања и бележења
Стратегије нелингвистичког приказа информација.
Стратегије постављања циљева учења и пружања повратних информација
Стратегије постављања и проверавања хипотеза
Стратегије постављања питања и вежвбања.
Практична настава
Планирање наставних стратегија сходно циљевима и исходима, стандардима постигнућа, специфичностима садржаја, условима рада, локалним образовним потенцијалима, индивидуалним карактеристикама ученика.
Стратегије учења и поучавања у циљу мисаоне и практичне активизације ученика.
Наставне стратегије и нови видови комуникације у наставном процесу
Положај и улога ученика у активној настави географије
Структуирање часа по принципима интердисциплинарне наставе
Решавање проблемских ситуација у настави географије
Наставне стратегије који користе локалне образовне потенцијале
Пројекатска настава географије и истраживачки рад ученика
Добри примери примене едукативних радионица у настави географије
Употреба мултимедија, ИКТ.а, електронских уџбеника и дигиталне учионице у настави географије.
Анализе часа према стандардима и критеријумима за праћење и вредновања изведене наставе
Праћење и вредновање постихућа ученика у домену знања, способности и вештина.
Унапређивање наставне праксе на основу резултата самоевалуације и екстерне евалуације.
Припремање за школску праксу и принципи израде портфолија за самоевалуацију и евалуацију часа.
Литература
Живковић, Љ., Јовановић, С., Рудић, В. (2015). Методика наставе географије. Београд: Српско географско друштво.
Допунска литература
Royeders, Ј. (2003): Интерактивна настава, динамика ефикаснoг учења. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета; Jensen, E. (2003). Super nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspešno učenje. Zagreb: Educa.; Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock, D. J. (2006). Nastavne strategije: kako primeniti devet najuspešnijih nastavnih strategija. Zagreb: Educa. ; Dryden, G., Vos, J. (2004). Revolucija u učenju. Beograd: Timgraf; Meyer, H. (2002). Didaktika, Educa, Zagreb.; Matijević, M., Radovanović, D.(2011.): Nastava usmjerena na učenika, Školske novine Zagreb; Бекер (2005): Мотивација, педагошко друштво Србије, Београд.