Инклузија у настави (MGG2I8)
- Врста и ниво студија: Мастер академске студије
- Наставник
- Статус предмета: Изборни
- Број ЕСПБ: 7
- Семестар: 2
- Број часова: 5+0
Циљ предмета
Стицање знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања. Разумевање значаја стратегија пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварање подстицајних услова за њихов развој. Стицање знања и вештина о планирању, реализацији и евалуацији инклузивне наставе и изради и примени индивидуалних образовних планова. Сензибилисање студената за разумевање значаја улоге наставника у раду са различитим категоријама деце којима је потребна посебна подршка. Упознати студенте са педагошком документацијом и значајем сарадње наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.
Исход предмета
Студенти поседују знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања и имају афирмативне ставове према ученицима којима је потребна посебна друштвена подршка; Разумеју значај пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварања подстицајних услова за њихов развој; Упознати су са законском регулативом и педагошком документацијом; Оспособљени су за израду педагошког профила и примену различитих врста ИОП-а; Оспособљени су за планирање, писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај), примену и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3); Разумеју значај и оспособљени су за праћење и вредновање постигнућа ученика који раде по ИОП-у. Разумеју значај сарадње са родитељима, знају стратегије и имају изграђене вештина рада са родитељима; Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника у инклузивном образовању и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој из ове области.
Садржај предмета
1. Ка квалитетном образовању за све – улога образовања у инклузивном друштву; 2. Промена парадигме – ка социјалној кохезији, инклузији, инклузивном образовању; 3. Основне теоријске поставке инклузивног образовања; 4. Различите могућности и видови пружања додатне подршке ученицима у васпитном и образовном раду; 5. Проблеми и перспективе у унапређивању и развијању инклузивног приступа образовању; 6. Препознавање видова и карактеристика деце којима је потребна посебна васпитна и образовна подршка; 7. Даровитост, образовање, инклузија; 8. Наставник у инлузивној пракси; 9. Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а; 10. Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај); Врсте и примери ИОП-а 11. Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3); 12. Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса; 13. Подстицање позитивних интерперсоналних односа и климе у разреду; Начини обезбеђивања социјалне партиципације деце којима је потребна подршка; 14. Управаљање одељењем, вредновање и измена ИОП-а; 15. Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.
Литература
Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања;
Анђелковић. С. (2020). Студентски портфолио – практикум за истраживање инклузивне васпитно образовне праксе у школи. Београд: Хемијски факултет, Универзитет у Београду.
Допунска литература
Вујачић, М., Лазаревић, Е. и Ђевић, Р. (2015). Инклузивно образовање: од законске регулативе до практичне реализације. Теме, 39, (1), 231-247.
Спасеновић, В. и Матовић, Н. (2015). Припремљеност наставника предметне и разредне наставе за рад с децом са сметњама у развоју. Настава и Васпитање, 64, (2), 207-222.
Хрњица, С. (2004). Школа по мери детета, Приручник за рад са ученицима редовне школе ометеним у развоју. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду.