Пратите нас

Image Alt

Комуникација у настави и школска клима

  /  Комуникација у настави и школска клима

Комуникација у настави и школска клима

  • Врста и ниво студија: Докторске академске студије
  • Наставник
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 8
  • Семестар: 1
  • Број часова: 4

Циљ предмета

Стицање компетенција за промоцију и разумевање психосоцијалне климе школе и комуникације у разреду као основе за развијање групне кохезивности ученика, демократских односа на релацији наставник – ученик, ученик – ученик као и успостављање интеракције са партнерима из локалне средине и родитељима. Интердисциплинарним приступом анализирати улогу наставника као посредника између школе, заједнице и родитеља. Промоција и разумевање облика и начина комуникације који утичу на стварање повољне школске климе, уз разумевање чиниоца, и ефеката повезаности климе школе са карактеристикама комуникације између ученика и наставника.

Исход предмета

После завршеног курса студенти ће имати развијене компетенције за разумевање физичких, социјалних и педагошких околности у којима се одвија процес васпитања и образовања; разумеће мрежу односа међу учесницима васпитно-образовног процеса и ширег социјалног контекста; знаће да користи методе и облике успостављања демократске климе и атмосфере у разреду и тиме унапређује интеракцију и квалитет интерперсоналних односа између ученика и наставника и између самих ученика; разумеће улогу наставника као рефлексивног практичара; радиће на промоцији подстицања демократских односа у школи као основе за разумевање демократичности у образовању.

Садржај предмета

Васпитно-образовна клима школе и разреда; показатељи и карактеристике повољне климе; школска клима и постигнућа ученика; уважавање различитости и деце са посебним потребама; демократизација односа школи и отварање школе према заједници; стварање јединственог образовног простора – школа и окружење; унапређење комуникацијске компетентности наставника; врсте комуникације и школска клима; демократски начин руковођења разредом; укључивање ученика у ваннаставне активности, пројекте у заједници; односи наставника са колегама; управљање разредом – групна динамика, јачање групне кохезивности; социјална клима у разреду – (доминантно и интегративно понашање наставника); ауторитарно, демократско и индиферентно вођење; односи међу ученицима: смањење агресивности и асоцијалног понашања у школи и разреду; емоционална клима у разреду; ненасилна комуникација, активно слушање, асертивна комуникација и ЈА-поруке; дисциплина – стилови решавања конфликата у малим групама; наставник као медијатор.

Литература

Анђелковић,С., Станисављевић Петровић, З. (2013). Школа и неформални образовни контексти, Београд: Универзитет у Београду, Географски факултет, (24 – 41).
Suzić N., (2005). Pedagogija za XXI vijek, Banjaluka, TT centar
Вујачић, М. Станишић, Ј. (2007). Креирање позитивне климе у школи. Педагогија, вол. 62, бр. 3 (424-432).
Haynes, N.M., Emmons, C., Ben – Avie, M. (1997). School climate as a factor in student adjustment and achievement. Journal of Educational and Psychological Consultation, 8(3).
Јоксимовић, С. (2004). Комуникација у настави и психосоцијална клима школе, Педагогија, LIX, 2, (1-11).
Bennet, N. (1976): Teacher style and pupil progress, Open Books, London